چرا سپهر گستر زاگرس

تجربه شرکت به مدت 4 سال متوالی در تولید نرم افزار های درمانی نظیر HIS و مطب و درمانگاه و نرم افزار های اتوماسیون اداری

 

ادامه مطلب

خدمات سپهر گستر زاگرس

شرکت داده پرداز سپهر گستر زاگرس تولید کننده انواع نرم افزار های اداری و تجاری و مالی و اتوماسیون های اداری می باشد

 

ادامه مطلب

راه های تماس ؟

راه های تماس با ما :

ارسال تیکت ،پشتیبانی آنلاین ،ارسال ایمیل ،تلفن شرکت می باشد.

 

ادامه مطلب

نرم افزار ثبت نسخ و اسناد پزشکی

- نرم افزار ثبت نسخ یک نرم افزار قدرتمند و با کاربرد آســــان است که بصورت اختصاصی جهت مراکز درمانی و بیمارستان ها و مطب های پزشکی طرف قرارداد با بیمه نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی، کمیته امداد و خدمات درمانی طراحی و تولید شده است. این نرم افزار مورد نیاز کلیه مراکز درمانی و پزشکان طرف قرارداد با این بیمه ها بوده و سابقه چندین سال تولید و پشتیبانی نرم افزارهای بیمه ای را در کارنامه خود دارد.

- نرم افزار با تعامل سازنده با کاربران و بیمه های مختلف، تغییرات مورد نیاز را در کوتاهترین زمان ممکن در نرم افزار ایجاد و در اختیار کاربران این نرم افزار قرار داده و همواره خود را بروز نگاه داشته است.  نرم افزار بر پایه Visual Studio 2014 توسعه یافته و در شرایط مختلف آزمایش و با موفقیت تمام مراحل را پشت سر گذاشته است و هم اکنون با آخرین تغییرات ایجاد شده در سال جاری کاملاً بروز است.

- با تهیه این نرم افزار ضمن پذیرش کلیه بیمه شدگان بیمه نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و خدمات درمانی و ثبت نسخ آنها و نیز محاسبه خودکار کل هزینه ویزیت و سایر خدمات بر اساس تعرفه های مشخص شده، خریداران می توانند تا یکسال از تاریخ خرید بصورت رایگان نرم افزار خود را بروز کرده و از امکاناتی جدیدی که در آینده به نرم افزار اضافه می شود استفاده کنند.

- یکی از امکانات منحصر بفرد این نرم افزار قابلیت تعریف کدهای جدید بیمه ای توسط کاربران است. همچنین کاربران می توانند کدهای بیمه ای را بصورت دلخواه ویرایش کرده و تمام مشخصات آنها از قیمت و فرانشیز گرفته تا کدهای بیمه ای و سایر مشخصات، براحتی ویرایش نمایند.

- با توجــه به اینکه کدهای بیمه ای توسط بیمه دائماً در حال تغییر هستند، برنامه نیاز به بروز رسانی پیدا خواهد کرد. بدین منظور و همچنین برای افزودن امکانات جدید، تا مدت یکسال پس از تاریخ خرید، کاربران می توانند بصورت رایگان از طریق اینترنت و با فشردن تنها یک دکمه نرم افزار را به آخرین نسخه بروز نمانید. در این بروزرسانی ها به هیچ عنوان نیاز به تهیه مجدد سی دی نرم افزار یا ورود مجدد اطلاعات نسخ نیست و بعد از بروزرسانی، هم برنامه و هم اطلاعات ثبت شده نسخ بصورت خودکار بروز می شوند.

- نرم افزار به گونه ای برنامه نویسی شده است که با سیستم عامل های مختلف (از Xp  سرویس پک 2 تا ویندوز 8) اعم از 32 و 64 بیتی سازگار است.

 

برخی امکانات و ویژگی های نرم افزار ثبت نسخ بیمه ای :

- قابلیت انتخاب همزمان سه نوع بیمه مختلف (بیمه نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و خدمت درمانی)

- محاسبه تعرفه انواع ویزیت و خدمات مختلف سرپایی بصورت خودکار

- امکان ویرایش قیمت، فرانشیز، سهم سازمان بیمه و تمام مؤلفه های یک کد بیمه ای (حتی نام و شرح خدمت) بصورت دلخواه

- تعریف کدهای جدید بیمه ای بصورت نامحدود و مشخص کردن مشخصات و تعرفه های آن

- امکان ثبت نسخ در چندین رایانه مختلف (بعنوان مثال در کامپیوترهای مختلف یک مرکز درمانی و یا در منزل و محل کار پزشک) از طریق اینترنت

- امکان گزارش گیری از نسخه های ثبت شده به شیوه های مختلف (به تفکیک ماه، به تفکیک پزشک و به تفکیک نوع بیمه)

- امکان گزارش گیری از بیمه های ثبت شده خدمات درمانی به تفکیک نوع بیمه (کارمندی - خویش فرما - روستایی- بیماران خاص - بستری شهری – ایرانیان)

- چاپ جلد با فرم های استاندارد بیمه ای

- امکان تعریف شماره حساب، نام بانک و ... برای چاپ بر روی جلد گزارش بیمه

- امکان تعریف پزشکان در گروههای دلخواه (عمومی، متخصص، فوق تخصص و ...)

- مشخص کردن تعرفه ویزیت برای گروههای مختلف و نیز بصورت خاص برای هر پزشک

- امکان مشاهده، ویرایش و حذف نسخه های ثبت شده

- سهولت در وارد کردن نسخه ها با تعریف کلید های میانبر مناسب

- افزودن خدمت ویزیت تنها با فشردن یک دکمه

- تعریف پزشک به صورت نامحدود در مراکز درمانی

- امکان پشتیبان گیری دستی و خودکار بمنظور از دست ندادن اطلاعات ثبت شده

- امکان جستجو در نسخه های ثبت شده با روش های متنوع (بر اساس تاریخ، نام پزشک، نام بیمار و شماره دفترچه بیمه)

- امکان جستجو بر اساس کد و شرح خدمت در قسمت تغییر تعرفه

- جلوگیری از ثبت نسخه ها بصورت تکراری

- مشخصات بیمارانی که در لیست یک پزشک  وارد شوند، در ثبت نسخ سایر پزشکان درصورت نوشتن کد بیمه بصورت خودکار وارد می شود.

- نمایش شماره ثبت نسخه های ثبت شده در نرم افزار و تعداد نسخه های ثبت شده در ماه در حین ورود نسخه ها

- امکان تنظیم کدهای مورد استفاده جهت استفاده ساده تر

- شخصی سازی محیط نرم افزار

- تقویم شمسی در پس زمینه نرم افزار

- راهنمای فارسی در داخل نرم افزار

- اتوران فارسی بر روی لوح فشرده موجود در بسته بندی

- نصب راحت بر روی ویندوزهای مختلف (XP SP2، 7، 8 ) اعم از 32 و 64 بیتی

- انجام تغییرات لازم در کدها و تعرفه های سازمانهای بیمه گر در کوتاهترین زمان ممکن

- بروز رسانی اینترنتی نرم افزار با سرعت و سهولت در استفاده

- امکان ارسال خطاهای احتمالی برای گروه پشتیبانی بصورت خودکار

- چندین سال سابقه همکاری با پزشکان، مراکز درمانی و سازمانهای بیمه گر

- امکان دانلود رایگان نسخه آزمایشی

- ارسال  به تمام نقاط کشور

- پشتیبانی مطمئن گروه نرم افزاری سپهر گستر زاگرس(تلفنی و اینترنتی)

مشتریان

  1. بیمارستان فارابی کرمانشاه
  2. مرکز جراحی تخخصی نور طب کرمانشاه
  3. شرکت ZamZam Water Tech عراق - کویت
  4. درمانگاه شبانه روزی مسکن
  5. درمانگاه شبانه روزی قائم
  6. درمانگاه شبانه روزی ابن سینا
  7. دکتر احمد فلاحی
  8. دکتر داریوش جلیلی
  9. دکتر آسو علی محمودی
  10.  دکتر مسعود ملکی
  11. دکتر فاطمه هادوی
  12. دکتر محمود مبلغی
  13. دکتر همایون اختیاری
  14. دکتر رضا میرویسی
  15. دکتر داریوش سهرابی
  16. دکتر مهدی منتظری
  17. دکتر علی رشیدی
  18. دکتر منوچهر کرانی
  19. دکتر صید مرادی
  20. دکتر آرمین مصلحت

نرم افزار مدیریت بیمارستانی HIS

سيستم جامع مدیریت بیمارستانی HIS با پيشرفته ترين تكنيك هاي برنامه نويسي در زمينه ذخيره و بازيابي اطلاعات طراحي شده است که در ذيل به معرفي خلاصه‌اي از قابليتهاي اين سيستم مي‌پردازيم .
  
 سيستم پذيرش : 
 در اين قسمت كاربر با توجه به فرم استاندارد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي , براي بيمار تشكيل پرونده داده و شماره پرونده بيمار تعيين مي‌گردد و دركليه مراجعات بعدي بيمار اين شماره ثابت مي‌ماند . 
 · امكان تشكيل پرونده بيمار بر اساس اطلاعات ثابت وي و اختصاص شماره پرونده ثابت براي بيمار.
 · امكان ثبت مراجعه بيمار بر اساس اطلاعات متغير در هر مراجعه ( نوع بيمه ، آدرس ، بيماري ، پزشك و ... ).
 · امكان جستجوي پرونده بيماران بر اساس نام ، نام خانوادگي ، شماره پرونده ، شماره سريال و با رؤيت نام پدر و شماره شناسنامه ، دسترسي سريع به پرونده بيماران را ايجاد كرده است .
 · امكان تخت دهي به بيمار در ثبت مراجعه با استفاده از سيستم كامل مانيتورينگ تختهاي بيمارستان كه بصورت گرافيكي توانايي انتخاب تخت خالي در كمترين زمان را امكان پذير مي كند.
 · امكان ثبت انتقالهاي بيمار از بخشي به بخش ديگر با سيستم كنترل تخت دهي كه در نهايت براي استعلام هتلينگ بيمار در ترخيص مورد استفاده قرار مي گيرد.
 · امكان رؤيت تمامي پرداختهاي بيمار با شماره قبضهاي صندوق جهت كنترل وديعه بيمار.
 · ليست گيري از بيماران بستري به تفكيك ( بخش مورد نظر با امكان فيلتر بر روي پزشك خاص و بيمه خاص ).
  
 سيستم پذيرش سرپايي اورژانس : 
 · تشكيل پرونده بيمار بصورت مختصر در حد مشخصات اصلي بيمار انجام مي‌شود و اطلاعات تمامي فعاليتهاي درماني سرپايي و مواد مصرفي در حين درمان , ذخيره مي‌گردد . به هر بيمار يك شماره پرونده سرپايي داده مي‌شود .
 · در زمان مراجعه بيمار به صندوق , با ارائه اين شماره تمامي اطلاعات از طريق شبكه در صندوق رؤيت شده و قبض بيمار چاپ مي‌گردد .
 · با در نظر گرفتن تعاريف بيمه , نوع فعاليت و ذينفع در هر فعاليت , امكان چاپ برگه فعاليتها به همراه مبلغ پرداخت شده جهت ارائه بيمار به بيمه وجود دارد .
  
 صندوق : 
 · با ايجاد صندوق لينك به تمامي واحدهاي كاري بيمارستان كاربر صندوق صرفاً با وارد كردن كد بيمار قبض مربوطه را پرينت گرفته و هيچ كار محاسباتي يا ورود اطلاعات ندارد كه باعث جلوگيري از ازدحام مردم پشت استيشن صندوق مي شود.
 · تمامي قبضها با قيد نام صندوقدار , تاريخ و ساعت صدور قبض مي‌باشد كه امكانات زيادي را جهت كنترل داخلي صندوق فراهم مي‌نمايد . 
  
  
ترخیص : 
 · با توجه به تعريف فعاليتهاي درماني در بيمارستان و قيمت هاي آزاد و بيمه و نيز تعاريف پزشكان و طرف حسابهاي بيمارستان و انواع در صد حق العلاج مربوط به آنها صورتحساب بيمار آماده مي‌گردد. 
 · از قابليتهاي مهم سيستم : فعاليتهاي انجام شده براي بيمار از طريق اين سيستم بصورت خودكار ظرف مدت زمان كمتر از 1 ثانيه از واحدهاي راديولوژي ,‌ فيزيوتراپي , آزمايشگاه , اتاق عمل ، بخشها ، داروخانه  ، درمانگاه و پذيرش استعلام گرفته مي‌شود و ديگر نيازي به استعلام دستي از واحد هاي مختلف بيمارستان نمي باشد . اين امكان بصورت قابل توجهي باعث بالا رفتن سرعت ترخيص بيماران مي‌گردد.
 · امكان چاپ صورتحساب كلي بيماران , صورتحساب هتلينگ و اطباء به تفكيك و نيز  صورتـحسـاب بيـمـه بـيماران ( بيمه اصلي و بيمه مكمل ، بيمه مكمل پايه ، صورتحساب بيمار بيمه‌اي و ريز صورتحساب بيمار) وجود دارد .
 · ورود اطلاعات معرفي نامه هر بيمار بيمه اي در زمان ترخيص امكان محاسبة دقيق سهم سازمان و بيمه شده را در سيستم بصورت مكانيزه فراهم كرده است .
 · در ترخيص , پرونده بيماران از لحاظ نوع ترخيص ( عادي , فوت , انتقال به مراكز ديگر و ... ) مشخص شده است و با توجه به پيش پرداخت هاي بيمار و جمع كل صورتحساب مبلغ پرداختي و يا دريافتي بيمار مشخص مي‌گردد 
 · امكان درج تخفيف به ريز سرويسها بر روي سهم پزشك يا بيمارستان به صورت درصدي يا مبلغي وجود دارد.
 · امكان درج مبالغ خارج از تعرفه براي كاركرد پزشك بر روي تك تك فعاليتها ( مازاد دريافت پزشكان ).
 · امكان پرينت ريز عملكرد واحدهاي پاراكلينيك براي بيمار جهت تسريع بخشيدن به تكميل پرونده بيمار به گونه اي كه در زمان ترخيص پرونده جهت ارائه به بيمه حاضر باشد.
  
 سيستم جامع امور قراردادها :
 · پرونده بيماران بيمه اي پس از ترخيص و تأييد واحد ترخيص از طريق شبكه در اختيار اين واحد قرار مي‌گيرد كه با ورود شماره نامه هاي ارسالي بيمه در هر پرونده و زمان ارسال و بازگشت پرونده از سازمانهاي بيمه طرف قرارداد كنترل شديدي در مورد ارسال و دريافت اوراق بيمه بعمل مي‌آيد.
 · امكان ورود شماره چك دريافتي از بيمه با قيد مبلغ كه با توان جستجوي پرونده بيماران بر اساس پارامترهاي مختلف صورت گرفته و امكان صدور سند حسابداري را فراهم مي‌نمايد .
 · از قابليتهاي مهم سيستم : امكان ورود كسورات پرونده هاي بازگشتي از بيمه و محاسبة سهم بيمارستان و پزشكان با توجه به درصدهاي حق العلاج تعريف شده در سيستم .
 · امكان گزارش گيري از كسورات اعمال شده به تفكيك نوع فعاليتها و نوع ذينفع ها در بازه زماني دلخواه وجود دارد و به تفكيك بيمه‌هاي مورد نظر 
 · امكان صدور سند چك و مطالبات اوراق بازگشتي از بيمه .
 · آمار دقيق مطالبات بيمه خاص و نيز كسورات به تفكيك هر فعاليت.
  
   سيستم حسابداري اطباء : 
 اين سيستم امكان محاسبه درآمد پزشكان و طرف حسابها را با درصدهاي حق العلاج متفاوت داشته كاربر با امكان بدهكار كردن يا بستانكار كردن كليه طرف حسابها و پزشكان بر اساس كاركرد يا مبلغ خاص مسائل مربوط به حسابداري اطباء را انجام مي‌دهد .امكان گزارشگيري متنوع مالي از قبيل كاركرد پزشك به تفكيك بيماران(آزاد, بيمه اي و ‌سرپايي ،  بستري) , صورتحساب پزشك , ليست بيماران آزاد , پزشكان بدهكار,گزارش پرداختي علي الحساب بيماران بيمه اي , تهيه ديسكت بانك جهت پرداخت كاركرد پزشكان و توان بدهكار كردن خودكار پزشكان از بابت كاركرد در زمان پرداخت و نيز ايجاد فلاپي بانك و گزارش فلاپي و دهها گزارش ديگر .
  

سیستم بخش : 

 

 · در هر بخش بيماران حاضر با توجه به اطلاعات پذيرش آنها و نام اتاق و تخت شان قابل رؤيت مي‌باشد .
 · شرح فعاليت انجام شده در طول درمان بيمار با تعيين تاريخ و ساعت عملكرد پرستاري در پرونده الكترونيكي بيمار ثبت مي‌گردد .
 · ريز مشاوره‌ها و ويزيتها با قيد زمان و پزشك معالج ثبت مي‌گردد .
 · شرح حال بيمار در ساعتهاي مختلف از طريق پرستار مربوطه در پرونده ذخيره مي‌شود .
 · درخواستها و استعلامها از واحدهاي مختلف ( داروخانه, آزمايشگاه, فيزيوتراپي ، تصويربرداري ( MRI,CT، راديولوژي و ... ) به صورت الكترونيكي و از طريق شبكه امكان پذير مي‌باشد .
 · كنترل عملكرد پرستاري در زمينه درخواستهاي پزشك معالج با دراختيار داشتن زمان و تاريخ درخواستها امكان پذير مي‌باشد .
 · امكان رؤيت جواب آزمايشها ، ريپورت تصويربرداري به صورت online در بخش.
 · امكان ثبت مصرف واقعي دارو و كنترل سبد دارويي بيمار.
 · امكان ثبت كليه خدمات ارائه شده در بخش در پرونده بيمار.
 · قابليت رؤيت بيماران پزشك خاص در بيمارستان به تفكيك بخش ها.
 · امكان ثبت و ارسال الكترونيكي درخواستهاي مختلف ( دارو ، آزمايش ، فيزيوتراپي ، تصويربرداري ( MRI,CT ، راديولوژي ، سونوگرافي و ... ) با لينك به تمامي واحدهاي پاراكلينيك بيمارستان.
 · با امكان لينك تمامي دستگاههاي آزمايشگاهي به بانك اطلاعاتي سيستم جامع آزمايشگاهي Tebsoft امكان جوابدهي خودكار بدون نياز به ورود اطلاعات فراهم شده كه باعث تسريع بخشيدن به روال جوابدهي آزمايش به بخش ها مي شود.
  
 سيستم جامع مدارك پزشكي تحت ويندوز : 
  بانك اطلاعاتي اين نرم افزار شامل اطلاعات مربوط به كليه بیمار ها می باشد و قابليت ايجاد گزارشهاي متنوع و ايجاد ديسكت موزد نیاز سازمان های بیمگر را فراهم مي‌نمايد . 
  
  
 سيستم اطلاع رساني مالي پزشكان :
 كليه پزشكان با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود با مراجعه به وبسایت بیمارستان كليه اطلاعات مربوط به بيماران و نيز بدهكاري و بستانكاري خود را در سال و ماه مورد نظر رؤيت كرده و  بدون مراجعه به واحد مالي بيمارستان صورتحساب خود را دريافت كنند 
  
 توضيح : اين سيستم كليه پرداختي ها و بستانكاريهاي پزشكان را با قيد تاريخ و موضوع پرداخت نمايش مي‌دهد كه پزشكان بر حسب نياز مي‌توانند از صورتحسابهاي خود پرينت تهيه نمايند .
  
 سيستم گزارشگيري مديريت : 
  امكان تهيه گزارشات مختلف از كليه فعاليتهاي درماني, مالي , آماري و تحقيقاتي مركز كه در زير به تعدادي از آنها اشاره شده :
 · گزارش از كليه بيماران بستري در بازه زماني دلخواه يا در سرويس پزشك خاص
 · گزارش از بيماران بستري در حال حاضر
 · گزارش از بيماران فوت شده در بازه زماني دلخواه
 · گزارش از تعداد تختهاي فعال
 · گزارش از درآمد تختها به تفكيك نوع اتاق
 · گزارش از درآمد مركز بر اساس هر نوع سر فصل درآمدي تعريف شده توسط حسابداري به تفكيك بيماران آزاد و بيمه 
 · گزارش مالي از بيماران ترخيص شده در بازه زماني دلخواه به تفكيك بيماران آزاد و بيمه
 · گزارش مالي از بيماران ترخيص شده بدون پرداخت پول ( بيماران فراري ، بيماران ضمانت شده ) با ريز بدهي بيمار و علت عدم پرداخت پول
 · گزارش آمار روزانه مديريت شامل عملكرد بخشها ، نقل و انتقالها ، پذيرش شده‌ها و ترخيصيها
 · گزارش از وصولي‌هاي بيمه‌هاي مورد نظر در بازه زماني دلخواه 
  · گزارش از طلب بيمارستان از بيمه‌هاي مورد نظر
 · گزارشات آماري از عملكرد واحدهاي مختلف بيمارستان در بازه زماني دلخواه
 · صورتحساب كامل پزشكان بر اساس كاركرد بدهكاري و بستانكاري به تفكيك بيمه و آزاد
 · گزارش از درآمد بيمه‌ها در بازه زماني دلخواه
 · گزارش از عملكرد بيمه‌ها از بابت تعداد بيماران بستري
 · گزارش فعاليت بخش‌ها شامل تخت روز اشغالي ، درصد اشغالي تخت ، تخت روز بستري و حد اقامت 
 · گزارش پذيرش بيماران در بازه زماني دلخواه با امكان فيلتر بخش خاص با پزشك خاص و بيمه خاص
 · گزارش خروج بيماران در بازه زماني دلخواه با امكان فيلتر بخش خاص و بيمه خاص 
 · گزارش تشخيص اوليه بيماريها در بازه زماني دلخواه با امكان فيلتر مابين كدهاي تشخيص مورد نظر .
 · گزارش جراحي و اقدامات پزشكي در بازه زماني دلخواه با امكان فيلتر پزشك خاص و مابين كدهاي جراحي مورد نظر
 · گزارش از علت فوت با قيد بخش پذيرنده ، بخش آخر و كد اصلي و زمينه‌اي ( 2و1 )
 · گزارش تشخيص اوليه بيماريها در بازه زماني دلخواه با امكان فيلتر پزشك خاص با قيد كد تشخيص ( 3 ، 2 ، 1) 
 · گزارش بايگاني امورقراردادها
 · گزارش از چك‌هاي وصولي از بيمه‌ها
 · گزارش وضعيت پرونده بيمار مورد نظر
 · گزارش از ميزان كسورات اعمالي از سوي سازمانهاي بيمه به تفكيك فعاليت و با قابليت فيلتر كردن ذينفع خاص
 · و …
 ساير سيستمها از قبيل تصويربرداري ‌, ‌فيزيوتراپي , آزمايشگاه , داروخانه , انبار دارويي ، اتاق عمل , كت لب ، پزشكي هسته اي ، سنگ شكن ، درمانگاه ، آندوسكوپي و .... همگي بصورت كامل مطابق با نيازهاي روز هر واحد طراحي شده است كه غني ترين سيستم هاي تحت ويندوز براي هريك از اين بخشها مي‌باشند. 
 آنچه در بالا به رشته تحرير درآمد , نگاه كلي بر سيستم جامع بيمارستاني سپهر گستر زاگرس مي‌باشد كه در صورت نياز به آشنايي بيشتر با جزئيات سيستم , پيشنهاد مي‌گرددكه با هماهنگي شركت نمايش كامل از نرم‌افزار را بررسي نموده تا از نزديك با قابليتهاي ويژه برنامه آشنا شويد . 
 اميد است كه گروه مهندسي نرم افزار اين شركت گامي هرچند كوچك ولي مثبت در رفع مشكلات واحدهاي درماني كشور برداشته باشد .

CIS

Surgery Center System

سیستم اطلاعات مدیریت مراکز جراحی

سیستم اطلاعات مدیریت مراکز جراحی محدود با استفاده از برترین فناوری‌های روز تولید نرم‌افزار و با تکنولوژی NET. و به منظور مدیریت مراکز درمانی کوچک همچون مراکز جراحی محدود و درمانگاه‌های بزرگ دارای بخش‌های کلینیک و پاراکلینیک طراحی و تولید شده است.

ویژگی‌های سیستم: 


- منطبق با نیازهای مراکز جراحی محدود (بستری کوتاه مدت بیمار)
- سطوح امنیتی برای کاربران و گروه‌های کاربری جهت دسترسی به امکانات و قابلیت‌های هریک از زیرسیستم‌ها
- مجهز به زیرسیستم پزشک و منشی درمانگاه
- مجهز به زیرسیستم نوبت‌دهی پیشرفته
- تعریف انـواع سازمان‌های بیمه‌گر (اصلی ، مکمل) طرف قرارداد
- تعریف پزشکان و کلیه پرسنل مرتبط شاغل در مرکز درمانی و محاسبه کارانه آنان
- امکان استخراج انواع گزارش‌های مدیریتی ، عملکردی و ... در یک دوره زمانی مشخص
- قابلیت ارتباط با سیستم پرونده الکترونیک پزشکی بیمار (EHR)

 

سیستم پرونده الکترونیک پزشکی بیمار (EHR)
امروزه علم پزشکی با حجم بسیار زیاد اطلاعات مواجه است که مدیریت درست آن‌ها با روش‌های سنتی غیرممکن است.بخش اصلی این اطلاعات توسط پزشکان و در درجه دوم توسط سایر کادر درمانی و باقی این اطلاعات از منابع دیگر مانند دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی و تشخیصی و نیز خود بیماران تولید می‌شود. پزشکان به عنوان محور اصلی سیستم سلامت ،از سویی مسئول مراقبت از بیماران و درمان و تأمین سلامتی ایشان هستند و از سویی دیگر با پژوهش مستمر ، مسئولیت پیشبرد علم پزشکی را به عهده دارند.ابزار اصلی همه این فعالیت‌ها که تضمین کننده سلامت جامعه و تک‌تک افراد آن است ، دسترسی مناسب و به‌جا به اطلاعاتی است که در هر روز میلیون‌ها واحد از آن تولید می‌شود و در اختیار این افراد قرار می‌گیرد. بدیهی است که تک‌تک اجزای این اطلاعات جمع‌آوری شده ارزشمند هستند ، با این حال هر پزشک با داشتن مشغله کاری فراوان تنها به دانستن بخشی از این اطلاعات علاقمند است. در مـورد سایر اطلاعات ، فـقط دانستن نتیجه کلی یا نتیجه عملی آن‌ها کفایت می‌کندامروزه حجم اطلاعات تولید شده در سیستم بهداشت و سلامت (که شاید پیچیده‌ترین سیستم اطلاعاتی شناخته شده باشد(به قدری است که استفاده از ابزار مناسب می‌تـواند در مواردی ساعت‌ها و در موارد دیگر روزهـا و هفته‌ها در وقت گران‌بهای پزشکان صرفه‌جویی کند. این امر در مورد مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها حتی صورت حادتری به خود می‌گیرد ؛ به طوری که هیچ عاملی به اندازه جمع‌آوری درست اطلاعات و استفاده مناسب از اطلاعات موجود نمی‌تواند مسیر تحقیقات را تحت تأثیر خود قرار دهد. از سویی دیگر ، بیمارستان نیز به عنوان سازمانی که مهم‌ترین عملیات مراقبت از بیماران و تأمین سلامت افراد جامعه در آن صورت می‌گیرد ، برای تأمین کیفیت ارائه خدمات خود نیاز به مدیریت درست و استفاده مناسب از اطلاعات دارد.

 

EHR تقریباً تمام سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی موجود در کشور برای رسیدن به اهداف مدیریتی و کنترلی طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند و تا امروز نتایج مدیریتی و مالی بزرگی نیز برای بیمارستان‌ها داشته‌اند. در بـسیاری از این سیستم‌ها اطلاعات بالینی بیماران نیز تولید و جمع‌آوری می‌شود که به دلایل زیـر سـاختار پـرونده الکترونیک مناسبی به خود نمی‌گیرد:
- اکثر اطلاعات بالینی به دلایل مالی نگهداری می‌شوند. به عنوان مثال پاسخ "تست های آزمایشگاهی" به عنوان نتیجه‌ای بر "خدمات آزمایشگاهی" که مفاهیمی مالی هستند نگهداری می‌شوند. با این ترتیب مفاهیم بالینی که ارزش مالی نداشته باشند (مـانند علائم بیماری‌ها) نگهداری نمی‌شوند.
- ساختار اطلاعات جمع‌آوری شده منطبق بر ساختارهای مناسب برای عملیات بالینی طراحی نشده و طبیعتاً برای کادر درمان به راحتی قابل استفاده نیست.


- از آنجا که سیستم‌های موجود برای کادر درمان در نقطه وقوع درمان (Point of Care) ابزارهای مناسبی ندارند و برای این گروه از مخاطبان کمکی محسوب نمی‌شوند ، معمولا کادر درمان از سیستم‌های موجود فاصله گرفته و فقط در صورت اجبار به انجام عملیات کنترلی با سیستم‌ها کار می‌کنند. در عموم حالت برای ایشان راحت‌تر است که اطلاعات را روی فرم های کاغذی یادداشت کنند.
- عدم استفاده از سیستم‌هـای کدگذاری استاندارد برای مفاهیم باعث شده است که اطلاعات جمع آوری شده قابل تجمیع یا تصمیم‌سازی نباشد. در موارد نادری مانند تشخیص‌ها یا کدهای اعمال جراحی که (به مقاصد مالی) کدهای استاندارد ثبت می‌شود ، نتیجه‌گیری‌های علمی مقدور شده است ولی در سایر مـوارد (مانند ثبت دستورات پزشک ، ثبت علائم بیمار و ...) از سیستم‌های استاندارد کدگذاری استفاده نمی‌شود.
- سیستم‌های موجود در بیمارستان‌ها برای کار با سرعت بالا و کارهای روزانه تنظیم و طراحی شده‌اند و طبیعتاً برای مقاصد بالینی (که حجم داده بالا یا سیستـم‌های تـجمیع و تصمیم‌سازی لازم دارد) ساختار فنی مناسبی ندارند.


بـه علت مسائل فوق ، امروزه در بیمارستان‌ها انجام فعالیت‌های زیر یا مقدور نبوده یا به سختی یا به صورت ناقص انجام می‌شود:
- ثبت استاندارد اطلاعات بالینی بیماران
- تبادل اطلاعات بالینی با مراکز دیگر داخلی و خارجی
- استفاده از ابزارهای تـحلیلگر برای بررسی اطلاعات بیماران و یافتن الگوهای جدید
- گسترش سیسـتـم اطلاعاتی در سطح چند مرکز و برقراری ارتباط بین آن ها
- استخراج اطلاعات مورد نیاز پزشک از انبوه اطلاعات جمع‌آوری شده با دقت و سرعت کافی
- مشاهده اطلاعات بیماران از راه دور
- انجام مشاوره‌های تخصصی از راه دور و صرفه‌جویی در هزینه
- استفاده درست از امکانات آموزشی جهانی و یکپارچه شدن با مراکز علمی معتبر دنیا
- گسترش سیستم پرونده بالینی و همگام شدن با پیشرفت‌های روز دنیا در این زمینه

 

این نیازها ، نیازهایی سطح بالا هستند که طبیعتاً پـس از رفـع مسائل گردش کار و مسائل مالی بیمارستانی فرصت توجه به آن‌ها فراهم می‌شود. امروزه سیستـم‌های اطلاعات بیمارستانی به سطحی از بلوغ رسیده‌اند که توجه به این مسائل به تدریج در بین مدیران و پزشکان بیمارستان‌ها در حال وقوع است.
باید توجه داشت که سیستـم‌هـای اطـلاعاتی بیمارستانی در طول حیات خود از مراحل مختلفی عبور می‌کنند و در طول زمان کامل می‌شوند. در نهایت یک سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی شامل لایه‌های زیر است:

- ثبـت اطـلاعات بالینی (سطح عالی) - (Electronic Health Record (EHR
- ثبت گردش بیمار (سطح میانی)
- ثبت اتفاقات مالی (سطح پایه) Financial Administration
- ثبت خدمات (سطح پایه)


دو لایه زیرین در تمام سیستم‌های بیمارستانی و لایه میانی در اکثر این سیستم‌ها وجود دارد. علت این امر این است که این سه لایه درگیری چندانی با اطـلاعات بالینی ندارند و از نظر ثبت و مدیریت اطلاعات بسیار مشابه سایر سیستم‌ها است. در مقابل ، دو لایه عالی ، از نظر طراحی بسیار پیچیده و نیازمند استفاده از علم مدیکال انفورماتیک هستند. ایـن علم بر سه پایه علم مدیریت اطلاعات ، علم کامپیوتر و علم پزشکی و بهداشت استوار است و موضوع آن استفاده از منابع ، ابزارها و روش‌هایی است که برای دریافت ، ثبت ، بازیابی و استفاده بهینه از اطلاعات بهداشتی و پزشکی لازم است. هدف این طرح ورود به نسل چهارم سیستم‌های بهداشت و درمان است.